Alături de educarea
mişcărilor articulatorii şi a auzului
fonematic, educarea respiraţiei prin exerciţii speciale, se constituie drept
parte componentă a terapiei cu caracter general în corectarea tulburărilor de
limbaj, mai ales a deficienţelor de pronunţie, dar şi a altor tipuri de
tulburări. Studiul mişcărilor respiratorii şi îndepărtarea dereglărilor lor
ocupă un rol primordial în corectarea vorbirii.
Ca urmare, o cerinţă de bază
în dezvoltarea şi perfecţionarea pronunţiei la copiii dislalici o reprezintă
adaptarea şi modificarea respiraţiei în cursul vorbirii la necesităţile
articulaţiei corecte a sunetelor.
Iniţial, la copii,
respiraţia este de tip diafragmatic, ulterior se transformă treptat în
respiraţie toraco-abdominală, iar la pubertate se diferenţiază în funcţie de
sex în: respiraţie toracică –
caracterizată prin expansiunea cavităţii toracice superioare, specifică fetelor,
şi respiraţie costo-abdominală – în
care atât inspiraţia, cât şi expiraţia se efectuează prin mişcări mai
accentuate ale muşchilor costali inferiori şi abdominali, specifică băieţilor.
Se ştie că tulburările de
respiraţie care însoţesc tulburările de vorbire sunt determinate de labilitatea
ritmului respirator – respiraţia este ritmică, însă ritmul respirator nu este
uniform, dar şi de deficienţe ale tipului de respiraţie.
Aceste neregularităţi
respiratorii, ce apar la copiii care se grăbesc în exprimare şi nu respectă
pauzele necesare, pot duce în final la tulburări grave. Înlăturarea acestora se realizează prin exerciţii
sistematice de coordonare a procesului
de respiraţie cu actul fonaţiei, în vorbire dar şi în stare de repaus: exerciţii de respiraţie neverbală
şi exerciţii
de respiraţie verbală. Astfel,
terapia respiraţiei se realizează pe două coordonate, având ca finalitate:
dezvoltarea respiraţiei de tip neverbal şi dezvoltarea respiraţiei de tip
verbal.
Pentru dezvoltarea respiraţiei
neverbale se pot aplica mai multe tipuri de exerciţii: exerciţii
pentru expiraţie (suflarea nasului
în batistă, suflarea aerului pe dosul mâinii, suflarea asupra unei lumânări
aprinse pentru a o stinge sau pentru a menţine flacăra lumânării într-o poziţie
înclinată, etc.), exerciţii pentru
inspiraţie (mirositul florilor, a serveţelelor parfumate, câinele la
vânătoare) si inspiraţia diferenţiată (trei timpi
inspiri şi cinci timpi expiri cu faţa la oglindă, inspiraţia alternativă pe o nară
şi pe cealaltă, inspiraţia pe gură, inspiraţia pe gură şi expiraţia pe nas,
etc.).
În continuare aceste
exerciţii se desfăşoară prin asocierea unor mişcări de braţe: se ridică braţele
rapid în sus şi se inspiră adânc, apoi se coboară încet şi uniform, expirând.
Aduc în discutţe câteva exemple de exerciţii de gimnastică
respiratorie:
- din poziţia drepţi, se inspiră când se duc ambele mâini înainte şi
înapoi, descriind un cerc în jurul capului, şi se expiră odată cu revenirea la
poziţia iniţială;
- din poziţie de drepţi, cu mâinile lipite de corp, se inspiră odată cu
îndoirea coatelor şi apropierea lor la spate şi se expiră odată cu revenirea la
poziţia iniţială;
- o mână se lipeşte la spate sub omoplat, iar cealaltă se duce după cap şi
se inspiră. Se expiră odată cu revenirea la poziţia iniţială;
- cu mâinile întinse se prind capetele unui băţ şi se ridică deasupra
capului, inspirând. În expir
se revine la poziţia iniţială;
- băţul se prinde la spate cu coatele. La expir băţul se strânge cu coatele
şi presează spatele, stimulând participarea abdomenului.
Treptat, exerciţiile de
respiraţie se asociază cu pronunţia sunetelor – este vorba de respiraţia de tip
verbal. Exerciţiile se aplică prin repetare, de cinci până la zece ori, durata
lor variind de la 2’ până la 5’, la începutul şedinţelor logopedice.
Dezvoltarea respiraţiei
verbale implică o serie de exerciţii de tipul: de pronunţie a vocalelor; de
pronunţie într-o expiraţie a unei consoane, de pronunţie a unor grupe de vocale
pe durata unei expiraţii, de pronunţie a unor silabe în care se găsesc grupuri
de vocale sau grupuri de consoane, pe o expiraţie, exerciţii ritmice de
respiraţie însoţite de mişcare şi cântec, exerciţii de respiraţie culcat pe
canapea.
Realizarea acestor exerciţii
în procesul terapeutic impune respectarea anumitor indicaţii metodice: la
copiii mai mici exerciţiile de respiraţie trebuie să se desfăşoare sub formă de
joc, la cei mai mari acestea primesc un caracter didactic; respectarea unor
norme igienice (efectuarea lor în cabinete bine aerisite, cu ferestrele
deschise sau în aer liber, dozarea duratei şi intensităţii exerciţiilor în
funcţie de rezistenţa copiilor – pentru prevenirea instalării oboselii); realizarea
lor la începutul sedinţelor logopedice individuale sau de grup; utilizarea
diferitelor poziţii ale corpului în realizarea exerciţiilor: culcat, şezând,
stând şi în mişcare; selecţia judicioasă a exerciţiilor astfel încât efectuarea
lor să fortifice musculatura abdominală, a toracelui şi a gâtului; utilizarea
unui material didactic cât mai variat: oglinzi, lumânări, baloane, jucării de
suflat etc., precum şi antrenarea analizatorilor vizual şi tactil în realizarea
exerciţiilor.
Educarea respiraţiei în terapia logopedică cu
respectarea particularităţilor de vârstă, deficienţă, şcolaritate, introducerea
jocului în terapie, introducerea achiziţiilor în comunicare, colaborarea în
activitatea terapeutică a şcolii cu familia, colaborarea logopedului cu
ceilalţi specialişti interesaţi de recuperarea limbajului copilului constituie
premize ale unei terapii eficiente în corectarea tulburărilor de limbaj.
Materialul este foarte bine realizat, util in terapia logopedica, cu multe exercitii practice. Exercitiile pentru corectarea respiratiei neverbale si verbale au un rol decisiv in terapia logopedica, doarece multi copii nu-si au inca formata o respiratie corecta,atat la varsta prescolara mica, cat si la varsta mai mare, lucru care duce la o pronuntie deficitara. Mult succes in activitate!
RăspundețiȘtergere