"Visez o şcoală în care să nu se predea, la drept
vorbind, nimic. Să trăieşti liniştit şi cuviincios, într-o margine de cetate, iar
oamenii tineri, câţiva dintre oamenii tineri ai lumii, să vină acolo pentru a
se elibera de tirania profesoratului. Căci totul şi toţi le dau lecţii. Totul
trebuie învăţat din afară şi pe dinafară, iar singurul lucru care le e îngăduit
din când în când e să pună întrebări. Dar nu vedeţi că au şi ei de spus ceva ?
de mărturisit ceva ? Şi nu vedeţi că noi nu avem întotdeauna ce să le spunem?
Suntem doar mijlocitori între ei şi ei înşişi... Dar nici asta nu trebuie să le
fie spus."( Constantin Noica )
Prin curriculum înţelegem, în sens
foarte larg, totalitatea oportunităţilor pe care şcoala, împreună cu
comunitatea le au de oferit pentru a asigura promovarea dezvoltării personale
optime pentru fiecare elev în parte, indiferent de diferenţele dintre ei.
“Trebuinţele celui care învaţă”
constituie un factor determinant al curriculumului actual, care impune, din
perspectiva unei abordări holistice, curriculumul centrat pe elev, ca parte a
curriculei “extreme”.
Principalele lucruri care vor fi învăţate,
conţinuturile învăţării, materialele şi toate activităţile care se vor desfăşura
cu elevii vor fi selecţionate în urma consultării,
observării şi studierii elevilor cărora le va fi destinat curriculumul.
De
ce curriculumul centrat pe elev?
… pentru că se raportează la un context deschis, în continuă schimbare,
modificare, transformare;
... pentru că respectă dreptul fiecărui copil la instrucţie şi educaţie pe
măsura potenţialului şi capacităţilor sale;
... pentru că mulţi elevi au nevoi personale prioritare, care sunt centrale
pentru propria lor învăţare şi pentru calitatea vieţii lor – iar prevederea lor
în curriculum este esenţială, legitimă şi justificată;
... pentru că manifestă o flexibilitate ridicată (a programelor de studiu,
a strategiilor de predare-învăţare, a timpului alocat), astfel încât permite
fiecărui copil să avanseze în ritmul său şi să fie tratat în funcţie de
capacităţile sale de învăţare;
... pentru că dezvoltă capacităţile necesare pentru rezolvarea independentă
a problemelor, autocontrol în situaţii dificile, practicarea unor tehnici de
muncă intelectuală, care să asigure eficienţă şi eficacitate, care se potrivesc
personalităţii lor, stilurilor lor de învăţare;
... pentru că asigură o
legătură optimă cu faptele reale de viaţă, familiarizarea cu o serie de
activităţi de utilitate practică şi de timp liber;
... pentru că pune în valoare importanţa tuturor conţinuturilor, şi elimină
excesul de educaţie intelectuală;
... pentru ca profesorul le permite elevilor să participe la decizii
privind organizarea şi conducerea învăţării, promovează un stil de conducere care
îmbină autoritatea cu permisivitatea;
... pentru că intervenţia profesorului favorizează sau creează o atmosferă
stimulativă, în care elevii să aibă zone de libertate, cât şi zone de
responsabilitate;
... pentru că activitatea este centrată în special pe favorizarea
schimbului de informaţii între elevi, fiecare elev având posibilitatea să-si
valorifice mai bine aptitudinile, cunoştintele, experienţa personală în contextul
în care fiecare elev este deschis spre celalalt şi interesat de propria lui
descoperire în relaţiile cu ceilalţi;
... pentru că promovează îmbinarea tuturor formelor de organizare, o
bogăţie metodologică, crează situaţii de învăţare problemă, activităţi diverse
care includ conţinuturile;
... pentru că activităţile se pot desfăşura oriunde doreste copilul, nu neaparat
în clasă, în funcţie de opţiunile pentru un anumit tip de învăţare
(“desacralizarea” sălii de clasă);
... pentru că îi creeză şcolii datoria de a urmări lărgirea oportunităţilor
de învaţare pentru toţi elevii, efectuarea periodică de revizuiri ale ofertei
educaţionale.
Un curriculum centrat pe elev
modifică, cum am mai amintit, caracteristicile relaţiei profesor-elev.
Rolul şi sarcinile profesorului
devin mai complexe şi solicită un efort mai mare din partea acestuia. Trebuie să
respecte viziunea şi sentimentele fiecărui elev în parte, să stimuleze mai mult
elevii decât să-i critice, să sugereze mai mult decât să corijeze, să propună
mai mult decât să impună şi nu în ultimul rând să se adapteze capacităţilor
elevilor, posibilităţilor lor, nu să le pretindă tuturor, în mod egal, aceleaşi
cerinţe.
Profesorul trebuie să
construiască şi să reconstruiască prin empatie (cognitiv, afectiv, emoţional),
să promoveze motivarea şi angajarea elevilor în activitate, să organizeze
procesul de predare-învăţare-evaluare până la individualizare, în urma unui proces
complex de evaluare, reevaluare şi monitorizare a elevilor.
Acest tip de abordare
curriculară centrată pe elev reprezintă chiar “un mod de gândire” , o filozofie
lucrativă despre cei care învaţă, despre predare şi despre învăţare, o
reflecţie asupra predării şi învăţării în modalităţi noi şi diferite în mod
continuu şi flexibil ( document UNESCO, 2002).
Este un mod de gândire despre cum ar putea
fiecare dintre elevi să înveţe cu succes abilităţile şi conceptele pe care noi
dorim să le înveţe, despre viaţa elevilor, ce îi interesează, ce îi motivează
să înceapă, să iniţieze ei înşişi procesul de învăţare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu